Inhoudsopgave:
Artikel 1 – Algemeen
Artikel 2 – Offerte
Artikel 3 – Planning
Artikel 4 – Levering
Artikel 5 – Eigendomsvoorbehoud
Artikel 6 – Betaling
Artikel 7 – Levering en oplevering
Artikel 8 – Aansprakelijkheid
Artikel 9 – Beëindiging en annulering van de overeenkomst
Artikel 10 – Overmacht
Artikel 11 – Garantie
Artikel 12 – Toepasselijk recht en geschillen
Artikel 1: Algemeen
1.1 Coolklimat: gevestigd aan Sonatestraat 35, 6544 TN Nijmegen, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 96797169.
1.2 Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon aan wie Coolklimat een aanbieding doet, een overeenkomst mee sluit of uitvoering geeft aan een overeenkomst.
1.3 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten, overeenkomsten en de uitvoering daarvan door of namens Coolklimat.
1.4 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn enkel geldig indien schriftelijk overeengekomen tussen partijen.
1.5 De toepasselijkheid van eventuele eigen algemene voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
1.6 Bij tegenstrijdigheid tussen de inhoud van de overeenkomst en deze voorwaarden, prevaleert de overeenkomst.
Artikel 2: Offerte
2.1 Alle offertes van Coolklimat zijn vrijblijvend, tenzij anders vermeld. Coolklimat mag op elk moment een offerte intrekken.
2.2 Een overeenkomst komt tot stand zodra de klant de offerte per e-mail bevestigt en Coolklimat dit uitdrukkelijk bevestigt.
2.3 Wijzigingen of onvoorziene omstandigheden die leiden tot aanpassingen worden als meerwerk beschouwd en tegen redelijke vergoeding doorbelast.
2.4 Arbeid wordt berekend vanaf het moment van vertrek tot terugkeer op locatie van Coolklimat. Reistijd is werktijd.
2.5 Toegang tot het pand moet vrij zijn. Parkeerkosten zijn voor rekening van de klant.
2.6 Stelposten zijn richtprijzen en altijd verrekenbaar. Afwijkingen worden, indien mogelijk, vooraf gemeld.
2.7 Prijsverhogingen van meer dan 5% op arbeid of materiaal mogen worden doorberekend indien deze niet voorzienbaar waren bij het sluiten van de overeenkomst.
2.8 Indien Coolklimat gebruik maakt van hulpmiddelen zoals een hoogwerker, moet de klant zorgen voor voldoende draagkracht van de ondergrond.
Artikel 3: Planning
3.1 Planning is altijd indicatief. Coolklimat is niet aansprakelijk voor vertraging of schade hierdoor.
3.2 Coolklimat mag werkzaamheden uitbesteden aan derden.
3.3 De klant moet tijdig correcte informatie aanleveren die nodig is voor uitvoering. Coolklimat is niet aansprakelijk voor schade door onjuiste of onvolledige informatie.
Artikel 4: Levering
4.1 Zaken zoals elektriciteit, water, installaties en overige hulpmiddelen die door de klant of derden beschikbaar worden gesteld, zijn volledig voor rekening en risico van de klant.
Artikel 5: Eigendomsvoorbehoud
5.1 Geleverde of geïnstalleerde producten blijven eigendom van Coolklimat tot volledige betaling is ontvangen.
5.2 De klant moet alle redelijke maatregelen nemen om het eigendom van Coolklimat te beschermen.
5.3 Bij beëindiging van de overeenkomst moet de klant meewerken aan teruggave van geleverde zaken. Herstel van de oude situatie is niet vereist.
Artikel 6: Betaling
6.1 Betaling dient te geschieden bij oplevering, via iDEAL of overschrijving onder vermelding van het factuurnummer, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
6.2 Klant mag facturen niet verrekenen of opschorten.
6.3 Bezwaren tegen facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
6.4 Bij te late betaling is wettelijke handelsrente verschuldigd vanaf de vervaldatum.
6.5 Incassokosten bij wanbetaling bedragen 15% van het openstaande bedrag.
6.6 Betalingen worden eerst verrekend met incassokosten, daarna rente, en ten slotte met de hoofdsom.
Artikel 7: Levering en oplevering
7.1 Keuring en controle van de geleverde en/of geïnstalleerde zaken geschiedt terstond na ontvangst. Eventuele bezwaren, gebreken en/of defecten dienen onmiddellijk schriftelijk aan Coolklimat te worden gemeld.
7.2 Zonder voornoemde meldingen worden de betreffende zaken geacht te zijn geleverd dan wel opgeleverd conform opdracht.
7.3 De klant kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, als hij hierover niet binnen veertien dagen nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, schriftelijk bij Coolklimat heeft geklaagd.
7.4 De melding dient zodanig gedetailleerd te zijn dat Coolklimat adequaat kan reageren. Klant moet Coolklimat in alle gevallen de gelegenheid bieden een eventueel gebrek te herstellen of de bewerking opnieuw uit te voeren. Kosten die de klant maakt om Coolklimat in de voornoemde gelegenheid te stellen, komen niet voor vergoeding in aanmerking.
7.5 Indien vast komt te staan dat een klacht ongegrond is, behoudt Coolklimat zich het recht voor om schade en kosten op de klant te verhalen.
Artikel 8: Aansprakelijkheid
8.1 Coolklimat aanvaardt uitsluitend aansprakelijkheid voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie aan de overeenkomst te laten beantwoorden.
8.2 Gevolgschade en zuivere vermogensschade komen nimmer voor vergoeding in aanmerking.
8.3 Indien Coolklimat aansprakelijk is, is deze beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de betreffende opdracht.
8.4 De aansprakelijkheid is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar van Coolklimat in voorkomend geval uitkeert.
8.5 Indien door klant installatiewerk of onderhoud wordt uitbesteed aan een derde die niet voldoet aan de Europese F-gassenverordening (2024/537), is Coolklimat gerechtigd eventuele schade te verhalen op klant.
8.6 Deze beperkingen gelden niet bij opzet of grove schuld van Coolklimat of haar leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 9: Beëindiging en annulering van de overeenkomst
9.1 Indien de overeenkomst wordt beëindigd of geannuleerd door de klant, is hij verplicht alle reeds gemaakte kosten door Coolklimat te vergoeden.
9.2 Coolklimat is bevoegd zijn verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien:
• de klant zijn verplichtingen niet nakomt;
• Coolklimat gegronde redenen heeft om te vrezen dat klant zijn verplichtingen niet zal nakomen;
• klant bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd is om zekerheid te stellen en deze uitblijft;
• er sprake is van vertraging van twee maanden of meer door toedoen van de klant, of korter in het zomerseizoen.
Artikel 10: Overmacht
10.1 Coolklimat is niet aansprakelijk bij overmacht. Gedurende deze periode worden de verplichtingen opgeschort.
10.2 Onder overmacht wordt verstaan: elke omstandigheid die ten tijde van het aangaan van de overeenkomst niet te voorzien was en de uitvoering belemmert, zoals oorlog, staking, pandemieën, natuurrampen, overheidsmaatregelen, stroomstoringen, leveringsproblemen bij leveranciers etc.
Artikel 11: Garantie
11.1 Er geldt 2 jaar garantie op arbeid en geleverde goederen vanaf oplevering.
11.2 Bij afname van een onderhoudspakket én als Coolklimat zelf de installatie heeft uitgevoerd, geldt een garantie van 5 jaar.
11.3 Garantie geldt alleen indien klant aan alle verplichtingen richting Coolklimat heeft voldaan.
11.4 Geen garantie geldt bij normale slijtage, onjuist gebruik of slecht onderhoud door klant of derden.
11.5 Ook vervalt garantie wanneer installatie of onderhoud is uitgevoerd door derden.
11.6 Op tweedehands materialen wordt geen garantie verleend.
Artikel 12: Toepasselijk recht en geschillen
12.1 Op alle overeenkomsten met Coolklimat is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
12.2 Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Gelderland, locatie Arnhem.
Coolklimat contactgegevens:
📍 Sonatestraat 35, 6544 TN Nijmegen
📞 +31 6 86467317
📧 contact@coolklimat.nl
📄 KvK: 96797169
🔢 BTW: NL002327240B2